Woonwensen van senioren, herkenbaar en divers

Geen twee, maar minimaal drie kamers per woning, bij voorkeur met een ruim balkon en als het kan drempelloos. Het artikel Geen seniorenwoning maar een huis geschikt voor iedereen ontlokte enorm veel reacties van lezers. Velen kwamen met een opsomming van hun woonwensen. “Ouderen hoeven niet per se een grote tuin. Maar drie slaapkamers is wel fijn.”

De vraag hoe senioren het liefst willen wonen levert wat algemene trends op zoals het liefst gelijkvloers en genoeg kamers voor het geval de kleinkinderen komen logeren. Maar de woonwensen van senioren zijn net zo divers als de wensen van andere doelgroepen. “Niet iedereen wil – als het om wonen gaat – voorsorteren op het moment dat men niet alles meer kan. Veel mensen zijn tot op hoge leeftijd vitaal en hebben het naar hun zin op de plek waar ze wonen, ook als dat een eengezinswoning is. Het is echt niet zo dat alle ouderen gelijkvloers en met gelijkgestemden willen wonen. Voor de meeste mensen geldt – gelukkig – dat ze tot het eind van hun leven in een gewone woning kunnen blijven wonen”, zegt directeur Jan Fokkema van de Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen (NEPROM).

Onderzoek woonbeleving

Pieter Paul Verheggen, directeur van Motivaction, onderschrijft dat veel ouderen op de plek willen blijven wonen waar ze nu wonen. Het bureau deed vorig jaar onderzoek naar de woonbeleving van ouderen in Nederland. De uitkomst van het onderzoek was dat bijna 20 procent van de ondervraagden (het ging om 55-plussers) de huidige woonsituatie als ongeschikt ziet om te blijven wonen als ze ouder worden.

Iets meer dan 80 procent denkt wel dat ze met het verstrijken van de jaren in de huidige woning kunnen blijven. Dit percentage ligt volgens de directeur anders als alleen mensen van 60 jaar of ouder deze vraag krijgen voorgelegd. Dan zijn ze nog vaker geneigd om aan te geven dat het huis aangepast moet worden of dat verhuizen wellicht een betere optie is.

De veiligheid in de buurt

Dat volgens het Motivaction-onderzoek bijna één op de vijf denkt dat de huidige woonsituatie ongeschikt zal zijn als ze ouder worden, heeft overigens niet alleen te maken met de woning zelf. “Het welbevinden van ouderen heeft ook te maken met de leefomgeving. De veiligheid in de buurt, de mobiliteit in de wijk. Stoepen die te hoog zijn bijvoorbeeld. Of er winkels in de buurt zijn en hoe het zit met de verlichting ´s avonds op straat”, zegt Pieter Paul Verheggen. “Er moet ook aandacht zijn voor de voorzieningen in de buurt.”

Bereikbaarheid en een goed openbaar vervoer werd ook onder het eerder genoemde artikel op facebook genoemd. Volgens Dini Mulder-Kenter willen ouderen graag in de buurt van hun kinderen wonen. “Maar die vliegen uit naar alle windstreken. Daarom moet er gezorgd worden voor goed openbaar vervoer en bushaltes die goed bereikbaar zijn.”

Verdiepen in woonwensen senioren

Ook al geven veel senioren er de voorkeur aan om in hun huidige woning te blijven wonen (of in ieder geval in de buurt of wijk waar ze nu wonen), is het goed als ontwikkelaars en beleggers zich verdiepen in de wensen van deze groeiende groep. Volgens Jan Fokkema van de NEPROM  maken de meeste mensen als de kinderen het huis uit zijn een heel proces door voor ze uiteindelijk besluiten om toch nog een keer te verhuizen.

“Langzaamaan groeien ze toe naar dat besluit. Het nieuwe huis moet dan wel helemaal kloppen. Natuurlijk moet het ook geschikt zijn als je niet meer goed ter been bent. Maar nog belangrijker is dat het comfortabel is, voldoende ruimte biedt, een ruim terras of balkon heeft, dicht bij voorzieningen en openbaar vervoer ligt in een prettige omgeving. Deze mensen hebben terecht veel noten op hun zang, want ze geven ook wat op. Het is belangrijk dat marktpartijen hen meerwaarde bieden tijdens die klantreis. Neem hen als ontwikkelaar of belegger mee naar je meest geslaagde woningprojecten en laat ze in gesprek gaan met de mensen die daar wonen. Neem mensen en hun wensen serieus, ook als het jeugdige er een beetje van af is. Zie hen niet als hulpbehoevend. Zorg dat die klantreis, die bij deze doelgroep lang kan duren, leuk en leerzaam is. Zodat ze zich echt goed kunnen oriënteren op wat er te koop is.”

Meer informatie: