Voorkom fouten dankzij een online bouwdossier

Veel ontwikkelaars en aannemers en ook corporaties werken er al mee. Een persoonlijk online bouwdossier om u als koper van een nieuwbouwhuis of huurder van een te renoveren huis optimaal te informeren en met u te communiceren. Een onderdeel is het maken van keuzes en – met name ook – het in de gaten houden van de deadlines. “Consumenten krijgen een herinnering als er een deadline aankomt”, vertelt Miranca van der Tol van volgjewoning.nl.

De naam zegt het eigenlijk al. Volgjewoning is een digitaal bouwdossier: bedoeld voor kopers van een nieuwbouwwoning en voor huurders van een te renoveren woning. Het doel is dat u tijdens het hele bouw- of verbouwproces van uw woning kunt volgen hoe het verloopt. Het gaat om één locatie met actuele informatie voor de woonconsument. Volgjewoning is handig in het gebruik. Het maakt het een stuk makkelijker om deadlines in de gaten te houden en overzicht te houden wat de mogelijkheden zijn als het gaat om keuzes, te communiceren met uw kopersadviseur en om op de hoogte gehouden te worden over de ontwikkeling en bouw van uw  woning. Voor kopers van een nieuwbouwhuis kan het bijvoorbeeld gaan om de keuze wel of geen uitbouw, welke binnendeuren uw voorkeur hebben of wat voor keuken of badkamer past bij uw smaak en budget.

Tijdbesparend, transparant en praktisch

Ze noemt het digitale platform transparant en praktisch en het helpt bij het besparen van tijd. Miranca van der Tol was vele jaren werkzaam als kopersbegeleider voordat ze in 2012 samen met Wytze van der Schaaf begon met volgjewoning.nl. In de praktijk had ze regelmatig zien gebeuren dat er fouten werden gemaakt in aanloop naar de oplevering van een nieuwbouwhuis. Zaken waren bijvoorbeeld over het hoofd gezien of vergeten, omdat er iets was misgegaan in de communicatie met de toekomstige bewoners. Dat kon dan gaan om iets “onbenulligs” als twee onnodige gaatjes in een muur in de badkamer, omdat de nieuwe bewoner had aangegeven geen douchestang te willen. Aan het einde van de rit bleek dat dit niet was doorgekomen. “Dan moet een deel van het tegelwerk vervangen worden.”

Goede communicatie

Voorkomen is beter dan genezen. Dat is simpelweg het idee achter volgjewoning.nl en vergelijkbare platformen. De communicatie met de consument is bepalend en met een persoonlijk bouwdossier is iedereen altijd goed op de hoogte. Ontwikkelaars, bouwers, nieuwbouwmakelaars en andere betrokkenen kunnen zien of de consument een bepaald bericht gelezen heeft. Het argument dat iets niet doorgegeven is of niet ontvangen gaat dan niet op. De consument is altijd up-to-date als het gaat om de vorderingen van een project en krijgt een herinnering als hij of zij iets over het hoofd heeft gezien. “Veel fouten komen pas aan het einde  van het proces – bij de oplevering – aan het licht, terwijl de fouten al eerder in het proces gemaakt waren.”

Miranca van der Tol

Hoe werkt het

Een persoonlijk woondossier – aangemeld bij volgejewoning.nl door bouwer, ontwikkelaar of andere partij voor 50 euro per woning – kent drie speerpunten:

  • Zodra een project is aangemeld voor het woondossier wordt per woning een dossier opgezet. Kopers kunnen in het dossier bijvoorbeeld aangeven welke keuken ze willen, hun voorkeur voor sanitair, tegels, deuren en nog wat andere zaken aangeven. Of huurders kunnen aangeven wat hun keuzes zijn als er verschillende opties zijn.
  • In de tweede kolom on het dossier staan de nieuwsberichten. Bijvoorbeeld: Welkom bij de kijkmiddag op …
  • In de derde kolom vindt u bijvoorbeeld de verkoopstukken, een lijst met veel gestelde vragen en informatie over de materialen die gebruikt worden in het project.

Wat er allemaal te regelen valt binnen het persoonlijke woondossier hangt samen met wat de aannemer wil aanbieden. Het werkt volgens Miranca van der Tol als een kapstok waar je van alles aan kan hangen. “Wij bepalen niet het aanbod en net zo min de prijzen. Als toekomstige bewoner heeft u de vrijheid om uw eigen keuzes te maken. Online zijn ook de meerkosten meteen zichtbaar.”

Digitaal ondertekenen en iDEAL = ideaal

Op de site van volgjewoning.nl staat dat de klant kan chatten met de beheerder en/of de  projectgeboden partij. Dat u dankzij volgjewoning.nl al uw documenten gebundeld bijeen heeft en dat u de bouw of vernieuwing van de woning van A tot Z kunt volgen. Maakt u een keuze voor een bepaalde optie (bijvoorbeeld een bepaald door binnendeur of keuken) dan kunt u dit meteen digitaal ondertekenen en bij huur zelfs afrekenen middels online betaalmiddel iDEAL.

Ook ruimte voor nazorg

Het persoonlijk woondossier gaat niet uit de lucht direct na de oplevering. Er is ook aandacht voor nazorg. Miranca van der Tol geeft een voorbeeld: een deur die klemt of een ander euvel kan zo online worden gemeld. Zo nodig met foto.

Exportproduct

Er komen jaarlijks nog altijd veel woningen bij en ook renovatie van huurwoningen staat bepaald niet stil. Toch denkt volgjewoning.nl verder dan Nederland als het gaat om het aanbieden van de digitale tool. Het platform is al bezig in België en wil ook aan de slag in Duitsland en een aantal Scandinavische landen.

Andere platformen

Volgjewoning is niet het  enige online platform met het doel de klantreis voor kopers en huurders makkelijker te maken. Andere platformen/sites zijn: kopersbegeleiding.nl, hoomcntr.nl en HomeDNA.nl

Meer informatie: