‘De wooncoach nam ons veel regelwerk uit handen’

Paul en Suzanne

Als u een nieuwbouwhuis koopt, heeft u eerst contact met de makelaar. Zodra de koop rond is, gaat u voor aanpassingen of meerwerk om de tafel met de bouwer of ontwikkelaar. Maar er zijn ook projecten waarbij u steeds maar één aanspreekpunt heeft: de wooncoach. Dat heeft grote voordelen, ondervonden Paul Vernooy en zijn vriendin Suzanne, uit Rotterdam.

Meteen verliefd

Paul en Suzanne woonden in een appartement in Rotterdam en wilden, mede door de geboorte van hun dochter, een groter huis. Bij voorkeur nieuwbouw en ook in Rotterdam. Ze vonden wat ze zochten in nieuwbouwproject De Fluwelen Weide in nieuwbouwwijk Park 16Hoven. Inderdaad, in Rotterdam. “Wij hadden Park 16Hoven al langer op het oog”, zegt Paul. “In andere projecten in deze wijk hadden we zelfs al diverse keren een optie op een huis gehad. Maar steeds was het ‘m net niet, of ging het om een andere reden niet door. Bij De Fluwelen Weide ging dat anders. Ik werk bij een ontwikkelaar-bouwer en zei meteen tegen Susanne: ‘Zie je nou wel, het ís niet zo moeilijk om mooie huizen te maken’. We waren meteen verliefd.”

Wooncoach: één aanspreekpunt

Ondanks die roze bril behield Paul zijn kritische blik, zoals het een professional betaamt. Hij werd niet teleurgesteld. De ontwikkelaar had een wooncoach op het project gezet en die regelde voor het stel alles. “Normaal heb je bij nieuwbouw eerst contact met de makelaar”, legt Paul uit. “Zodra de koop is afgerond, ga je om de tafel met de bouwer of ontwikkelaar, om aanpassingen of meerwerk te bespreken. Het komt dan wel eens voor dat bepaalde aanpassingen waarvan de makelaar zei dat ze mogelijk waren, toch niet kunnen. Of dat het meerwerk duurder uitvalt dan je bij het sluiten van het koopcontract had verwacht. Met de wooncoach hadden wij steeds één aanspreekpunt, vanaf het eerste gesprek tot en met de overhandiging van de sleutel. Dat werkte heel goed. Hij zorgde ook voor duidelijkheid aan de voorkant: door nog vóór de koop alle aanpassingen met ons te bespreken, wisten we wat het huis ons uiteindelijk ging kosten. Hij nam ons veel regelwerk uit handen.”

Aanpassingen voor elkaar krijgen

Behalve aanspreekpunt is een wooncoach ook iemand die het proces versnelt, juist omdát het contact niet over meerdere schijven gaat. Voor Paul was de wooncoach daarnaast een belangenbehartiger. Zo maakte hij zich bij de aannemer hard om ook buiten het reguliere meerwerk aanpassingen gerealiseerd te krijgen. “Hij heeft het bijvoorbeeld voor elkaar gekregen dat onze badkamer op een andere plek in het huis kwam. De aannemer was daar niet zo blij mee, want daarvoor moesten flink wat leidingen anders worden gelegd. Maar het is de wooncoach wel gelukt het voor elkaar te krijgen. Zo zijn er meer aanpassingen, zoals een aanbouw.”

Tevreden

Natuurlijk heeft Paul ook met de wooncoach discussies gehad. “Maar ja, ik was ook niet de makkelijkste. Ik kom uit het vak, dus ik weet wat er mogelijk is en stel daardoor misschien hogere eisen. Maar al met al kijk ik tevreden op het proces terug.”

Meer informatie:

  • Informeer bij uw ontwikkelaar of deze voor het project van uw voorkeur ook een wooncoach heeft.
  • Lees meer over nieuwbouwproject De Fluwelen Weide, een project van ontwikkelaar Synchroon. De wooncoach werd ingehuurd via Havestate.